Volkshaard begint nieuw beleidsplan met huurderskrant en opgefriste website

Volkshaard heeft nog maar pas een nieuw beleidsplan voor de komende vijf jaar klaar of de eerste stappen in de uitvoering ervan zijn al gezet. De sociale huisvestingsmaatschappij lanceerde niet alleen een huurderskrant, VOLuit, maar ook een volledig opgefriste website. Op die manier wil Volkshaard nog beter communiceren met haar huurders.

"We zijn al enkele maanden bezig met het opstellen van ons nieuwe beleidsplan", klinkt het bij directeur Hans Heyse. Daarbij wordt gewerkt met een strategiekaart, waarbinnen vier perspectieven geformuleerd zijn: het klanten-, het intern processen-, het leer-en groei- en het financieel perspectief.

"Voor elk van die perspectieven definiëren we verschillende strategische speerpunten, waarmee we de komende vijf jaar aan de slag gaan. Zo mikken we natuurlijk op tevreden huurders, kwaliteitsvolle woongelegenheden, duurzame partnerschappen en een financieel gezonde onderneming", aldus directeur Heyse. "Die speerpunten worden elk jaar omgezet in een concreet jaarplan, met goed gedefinieerde acties."

Voor 2020 bestaat één van die acties uit het verder ontwikkelen van de interne en externe communicatie van Volkshaard. En daar is de sociale huisvestingsmaatschappij al meteen mee begonnen: in januari werd een huurderskrant gelanceerd, vorige week volgde een volledig nieuwe website.

Huurderskrant VOLuit

"We blijven inzetten op communicatie op papier, omdat we merken dat hier nog altijd nood aan is bij onze (oudere) huurders", licht communicatieverantwoordelijke Lien Buyck toe. "Daarom lanceerden we eind januari VOLuit, een acht pagina's tellende huurderskrant met zowel noodzakelijke info voor de huurders, nieuws over onze projecten als ontspanning."

VOLuit zal vier keer per jaar verschijnen, wordt gedrukt op verantwoord papier (FSC keurmerk) en verzonden in biologisch afbreekbare folie. "Op de eerste VOLuit kregen we alvast positieve reacties van onze huurders. Ze stuurden al meteen ideetjes voor onze volgende edities, dat is natuurlijk heel fijn", aldus de communicatieverantwoordelijke.

Een volledig opgefriste website

Maar Volkshaard beseft ook het steeds groeiende belang van digitale communicatie. Daarom kreeg de website van de sociale huisvestingsmaatschappij een volledige opfrisbeurt. "Niet alleen de lay-out en de inhoud kregen een update, we voegden ook enkele nieuwe functies toe", klinkt het bij directeur Heyse. "Zo werken we nu met een kaart van ons werkingsgebied, waarop kandidaat-huurders ons volledige patrimonium kunnen zien."

"Daarnaast is het ook mogelijk om via de website een defect te melden aan onze Technische Dienst of om online een afspraak te maken met een van onze maatschappelijk assistenten", aldus directeur Heyse. "Door die extra manieren om contact met ons op te nemen, vergroten we de toegankelijkheid naar onze huurders."

De nieuwe website is te bekijken op https://www.volkshaard.be. Ook de website van zustermaatschappij Kleine Landeigendom Het Volk - die sociale woningen verkoopt en bemiddelt in sociale leningen voor de VMSW - kreeg een volledige opfrisbeurt: https://www.klehetvolk.be

volkshaard